זיהוי, סימנים, אבחון וטיפול בהתקף פסיכוטי

המונח התקף פסיכוטי מתייחס למצב בו האדם לוקה בעיוות של תפיסת המציאות, אשר יכול להתבטא באופנים שונים – החל בחושים, דרך המחשבות והרגשות, ועד לביטויי התנהגות. אין ספק שמדובר במצב מאתגר עבור הסביבה, כלומר בני משפחה או חברים המצויים בחברת אותו אדם, והשאלה היא כיצד ניתן לזהות, לאבחן ולטפל במצב קשה זה.

איך מזהים התקף פסיכוטי?

ראוי לציין כי התקף פסיכוטי עשוי להיות קשה לעיתים לזיהוי, שכן הדבר יכול להתבטא תחילה רק בשינויים קלים בחושים – בטעם, בריח, בשמיעה ובראייה. האנשים שנמצאים ליד אותו אדם אינם רואים או שומעים את אותם הדברים, או אינם מפרשים כך את המציאות, אבל הדיווחים שלו יכולים להיות מאוד בטוחים ומשכנעים – שהרי זוהי המציאות לדידו. יחד עם זאת, בדרך כלל המצב מתבהר בהדרגה כאשר הולכת ומתגבשת תחושה לא נוחה שמשהו אינו קשורה. כמו כן, בהדרגה עלולות להופיע התנהגויות שנראות מוזרות ומדאיגות כגון שינויים קיצוניים במצבי רוח, דיבור מבולבל, מעבר מהיר בין נושאים וכדומה. ובאופן כללי, כל מי שהיה ליד אדם שחווה התקף פסיכוטי יכול להעיד שישנה הרגשה לא נוחה, כאילו משהו בתפיסת המציאות הבסיסית מתערער ומתבלבל – בין אם האדם סבור שרודפים אחריו, טוען שמתנגן עכשיו שיר מסוים ברדיו – אך הרדיו כבוי, חושב שיש לו כוחות על טבעיים, וכן הלאה.

איך מאבחנים התקף פסיכוטי

האבחון הרשמי של התקף פסיכוטי שמור לאנשי המקצוע מתחום בריאות הנפש, ובפרט לפסיכיאטרים. אנשי המקצוע נעזרים בהגדרות ברורות, האומרות כי התקף פסיכוטי הוא מצב של הזיות ומחשבות שווא לאורך ארבעה שבועות לפחות. שימו לב שההגדרה הרשמי מדברת על תקופה ממושכת, אך למעשה התקף פסיכוטי בהחלט יכול להופיע לתקופה קצרה יותר – למשל עקב שימוש בסמים, כתופעת לוואי של תרופה מסוימת, וכדומה. המטרה היא כמובן לקצר את המשך ככל הניתן באמצעות טיפול נאות.

איך מטפלים בהתקף פסיכוטי

הטיפול בהתקף פסיכוטי משתנה מאדם לאדם ולרוב מבוסס על תרופות נוגדות פסיכוזה ועל טיפולים פסיכולוגיים. הטיפול עשוי להידרש לתקופה ממושכת עד השגת איזון והירגעות, למשל במקרה של התפרצות פסיכוטית אצל חולה סכיזופרניה, וגם עשוי להיות קצר יותר. בכל מקרה, עבור אנשים הנתקלים באדם קרוב העובר התקף פסיכוטי לידם, מומלץ שלא לנסות לעמת או להתעמת אלא לנשום עמוק, להירגע, ללוות אותו ברגעיו הקשים, ולפנות במהירות האפשרית לייעוץ של איש מקצוע מתחום בריאות הנפש.

צילום: FREEPIK