דולר ניו זילנדי

דולר ניו זילנדי

הדולר הניו זילנדי, אחד המטבעות הנסחרים ביותר בעולם. בכתבה הבאה תוכלו למצוא את כל הפרטים אודות הדולר הניו זילנדי.

פיתוח הדולר הניו זילנדי

כאשר ארה"ב ביטלה את תקן הזהב בשנת 1971, הדולר הניו זילנדי הוערך ל -1.21 דולר. אך בן דודו האמריקני דחף אותו ל -9.4 סנט. ארה"ב פיחתה את הדולר שלה מול זהב בעקבות המשבר הפיננסי. מה שגרם לניו יורק להצמיד אותו ל -1.216 דולר ב -23 בדצמבר. בעוד שערך הזהב נותר זהה.

כיום, הדולר הניו זילנדי הוא אחד המטבעות הנסחרים ביותר בעולם, המהווה יותר ממחצית כל המסחר היומי בשווקי המטבע הגלובלי. כרגע יש במחזור 5 מיליארד דולר במזומן ובמטבעות, וכיום הוא המטבע השני והמסחר ביותר בשוקי העולם, מאחורי הדולר האמריקאי בלבד.

ממה עשויים השטרות?

שטרות הדולר הניו זילנדי במחזור עשויים פולימר – ובסך הכל יש 2.5 מיליארד מהם. השטרות במחזור בניו יורק, הדולר האמריקני, קנדה, אוסטרליה, יפן, דרום קוריאה ובריטניה עשויים כולם מפולימר. מכשירים פיננסיים כגון אגרות חוב כוללים את דולר ה- NZ, NZD2 ו- NZd3, וכן מכשירים פיננסיים אחרים. כל השטרות הנמצאים במחזור בניו זילנד שווים לפחות 1,000 דולר (USD) ומעלה.

מעניין שממשלת ניו זילנד הציגה מטבע מעודכן – NZD1 – בשנת 1999 כדי להגן על השטרות מפני זיוף. מעניין שמאז 1999 ממשלת ניו זילנד פרסמה עדכון מטבע – שטר חדש – בצורה של שטר פולימרי שהופך את השטרות לבטוחים יותר מפני זיופים. מאז 1999, ניו יורק, קנדה, אוסטרליה, יפן, דרום קוריאה ובריטניה ייצרו כולן את השטרות בפולימר, מה שהופך אותן לבטוחות עוד יותר מפני זיוף.

לאחר שהתמוטטה מערכת ברטון וודס בשנת 1971, המירו אוסטרליה וניו זילנד את מערכת מטבע החוץ הקבועה שלהם בעיקר ליתד לדולר האמריקני, והיו רק שורה של שינויים מאז 1985. הדולר החדש של NZ, שקודם לכן הוצמד לדולר אמריקאי בשער קבוע, נע בחופשיות ואז הוצמד לסחר – סל משוקלל של מטבעות – בשנת 1985. בהמשך הוא הותאם ל -1.12 דולר וכיום הוא כפוף למערכת שער חליפין גמישה. מאז, ה- NZD1 התרחק מהיתד שלו לדולר האמריקני לערכו הנוכחי של $ NZ1.00.00.

הדולר הניו זילנדי הונפק ככותנה . כסף מבוסס נייר, ושוויו נקבע על ידי סל מטבעות משוקלל מסחר משנת 1973. המדד המשוקלל למסחר (TWI) הוא מדד לערך של מטבע מול הדולר האמריקאי. ומטבעות אחרים בכלכלה העולמית. זהו ניסיון לתפוס את ההבדל בין הערך האמיתי של הדולר לזה של צמדי מטבעות אחרים. כמו האירו והין.